Page 66 - 2013final
P. 66
οδοντιατρική επιστήμη με σημαντικό ρόλο στην κλινική πράξη κυρίως λόγω των εναλλακτικών θεραπευτικών λύσεων που παρουσιάζει. Συζήτηση της σχετικής βιβλιογραφίας: Μελετήθηκαν οι σχετικές ερευνητικές εργασίες που συλλέχθηκαν από τη βάση δεδομένων PubMed και δημοσιεύτηκαν το χρονικό διάστημα 2000-2013, καθώς και αντίστοιχη ελληνική ανασκόπηση της αρθρογραφίας και βιβλιογραφίας. Συμπεράσματα: Ο ρόλος του ειδικού ορθοδοντικού στην ομάδα συνολικής αντιμετώπισης ασθενών με άπνοια του ύπνου αφορά: Στη διάγνωση κλινικών και ακτινογραφικών χαρακτηριστικών ασθενών που σχετίζονται με εκδήλωση απνοϊκών συνδρόμων. Στην παραπομπή ασθενών, όπου είναι απαραίτητο, σε ειδικό πνευμονολόγο ή σε εξειδικευμένο διαγνωστικό κέντρο μελέτης ύπνου για ολοκληρωμένη διάγνωση της ενδεχόμενης διαταραχής αναπνοής στον ύπνο. Στην εφαρμογή ενδοστοματικών ορθοδοντικών μηχανημάτων σε ασθενείς με ήπιας έως μέτριας βαρύτητας άπνοιας του ύπνου ως εναλλακτικής θεραπείας στη συσκευή CPAP ή στην εφαρμογή γναθοπροσωπικής χειρουργικής. Στην ορθοδοντική θεραπεία για εξάλειψη ορθοδοντικών ανωμαλιών που προδιαθέτουν ή συμμετέχουν στην αιτιολογία διαταραχών της αναπνοής. Στην εφαρμογή ακίνητων ορθοδοντικών μηχανισμών για την εξασφάλιση σταθερών συγκλεισιακών σχέσεων στις περιπτώσεις μεγάλης βαρύτητας διαταραχών της αναπνοής κατά τη διάρκεια του ύπνου όπου ενδείκνυται χειρουργική των γνάθων. 71.ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΠΡΟΤΥΠΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΑΓΩΓΗΣ ΣΤΟΜΑΤΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΓΙΑ ΕΦΗΒΟΥΣ Γκατζογιάννη Μ., Κρουστάλλη Α., Πιέτρη Μ., Ριζωνάκη Μ., Σκόνδρα Φ., Ταγκλή Κ. Η αγωγή στοματικής υγείας στοχεύει στη βελτίωση της στοματικής υγείας με την τροποποίηση της συμπεριφοράς υγείας των ατόμων. Έχουν αναπτυχθεί αρκετές μέθοδοι αγωγής υγείας εκ των οποίων η προσέγγιση της βιωματικής μάθησης θεωρείται ως η πλέον αποτελεσματική. Σκοπός: η διερεύνηση της αποτελεσματικότητας ενός πρότυπου προγράμματος αγωγής στοματικής υγείας σε εφήβους, μέσω βιωματικής προσέγγισης. Υλικά και μέθοδος: το πρόγραμμα απευθύνθηκε, μετά από έγγραφη γονική συναίνεση, σε 23 μαθητές ηλικίας 12-13 ετών της Α’ Γυμνασίου Αθικίων Κορινθίας, και πραγματοποιήθηκε στην Οδοντιατρική Σχολή Αθηνών από εκπαιδεύτριες -φοιτήτριες. Η αξιολόγηση του προγράμματος περιελάμβανε τη συμπλήρωση όμοιων ερωτηματολογίων από τα παιδιά πριν και 2 μήνες μετά την εφαρμογή της παρέμβασης. Οι ερωτήσεις αφορούσαν σε γνώσεις, στάσεις και συμπεριφορές των εφήβων σχετικά με τη στοματική υγεία και την πρόληψη των νόσων του στόματος. Τα στοιχεία που προέκυψαν αναλύθηκαν με τις στατιστικές δοκιμασίες McNemar και Stuart-Maxwell. Αποτελέσματα: όλες οι παράμετροι βελτιώθηκαν μετά την παρέμβαση. Μεταξύ άλλων, τα ποσοστά των μαθητών που βούρτσιζαν ≥ 2 φορές ημερησίως και χρησιμοποιούσαν νήμα καθημερινά αυξήθηκαν από 50 σε 66,7% (p>0,05) και από 12,5 σε 50%, αντίστοιχα (p<0,05). Επίσης, στατιστικά σημαντικά αυξήθηκε ο χρόνος βουρτσίσματος (≥ 2 λεπτά, 58,3% πριν, έναντι 75% μετά). Μείωση επίσης παρατηρήθηκε στη συχνότητα λήψης αναψυκτικών (p<0,05) και ζάχαρης σε ροφήματα (p>0,05).Τέλος, οι μαθητές αξιολόγησαν την κατανόηση των εννοιών που παρουσιάστηκαν με μέσο βαθμό 9,5±0,8 στα 10. Συμπεράσματα: το πρόγραμμα συνέβαλε σημαντικά στην απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων από τους μαθητές, όσον αφορά στη βελτίωση στοματικής υγιεινής και την πρόληψη νόσων του στόματος. 65
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71