Page 65 - 2013final
P. 65
το εν λόγω φαινόμενο. Σκοπός της εργασίας αυτής είναι μέσω της βιβλιογραφικής ανασκόπησης να αναφερθεί η συχνότητα της απορρόφησης των ριζών των δοντιών που δέχονται ορθοδοντικές δυνάμεις και να καταδειχθούν τα αίτια που την προκαλούν. Γενικά, η ριζική απορρόφηση μπορεί να είναι μέρος αναπτυξιακών, φλεγμονωδών, διηθητικών και άλλων διεργασιών που μπορεί να αφορούν φυσιολογικές αλλά και παθολογικές καταστάσεις. Έτσι λοιπόν μπορεί να οφείλεται σε αυξημένη πίεση στην ρίζα του νεογιλού δοντιού από την φυσιολογική ανατολή του μονίμου, στην παθολογική ανάπτυξη όγκων που σχετίζονται με δόντια, σε βλάβες στην περιοδοντική μεμβράνη, σε αυξημένη αιματική παροχή συνοδευόμενη από φλεγμονή, σε λοίμωξη, σε συστεμικές νόσους και ενδοκρινείς διαταραχές που μπορούν να επηρεάσουν την προδιάθεση του ατόμου στην εμφάνισή της. Η απορρόφηση που σχετίζεται με την ορθοδοντική παρέμβαση όμως περιλαμβάνει τη συμμετοχή συγκεκριμένων στοιχείων που την διαφοροποιούν απο τις υπόλοιπες προαναφερθείσες καταστάσεις. Τα σύγχρονα δεδομένα, καταδεικνύουν τους παρακάτω ως παράγοντες κινδύνου για την εμφάνιση απορρόφησης σε δόντια που υφίστανται ορθοδοντική θεραπεία: η ένταση, το είδος και η διάρκεια της δύναμης σε συνδυασμό με την συνολική διάρκεια της θεραπείας, το είδος του δοντιού, η μορφολογία της ρίζας, το εύρος της ορθοδοντικής μετακίνησης, το μέγεθος της απορρόφησης πριν την ορθοδοντική θεραπεία αλλά και το προηγούμενο τραύμα στην περιοχή που πρόκειται να θεραπευθεί 69. ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΠΡΟΤΥΠΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΑΓΩΓΗΣ ΣΤΟΜΑΤΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ Γκατζογιάννη Μ., Κρουστάλλη Α., Πιέτρη Μ., Ριζωνάκη Μ., Σκόνδρα Φ., Ταγκλή Α. Η σύγχρονη οδοντιατρική αποσκοπεί στην προαγωγή της στοματικής υγείας των ατόμων με την εφαρμογή προγραμμάτων πρόληψης σε ιδιωτικό και δημόσιο επίπεδο. Κύριος κορμός των προγραμμάτων αυτών είναι η αγωγή στοματικής υγείας και ιδιαίτερα όταν πραγματοποιείται με την πλέον αποδεκτή και αποτελεσματική μέθοδο της βιωματικής μάθησης. Η βιωματική μάθηση που πραγματοποιείται με ποικίλους τρόπους (εργασία σε ομάδες, εκπαιδευτικές εκδρομές, παίξιμο ρόλων κλπ), δεν στοχεύει απλά και μόνο στην μετάδοση γνώσεων και πληροφοριών, αλλά και στην απόκτηση δεξιοτήτων και στην αλλαγή του τρόπου ζωής, σεβόμενη τις αρχές της ολιστικής προσέγγισης της υγείας. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η παρουσίαση και συζήτηση της μεθοδολογίας ενός προγράμματος αγωγής στοματικής υγείας με βιωματική προσέγγιση η οποία πραγματοποιήθηκε από εκπαιδεύτριες- φοιτήτριες σε παιδιά ηλικίας 12-13 ετών που προσήλθαν στο Εργαστήριο της Κοινωνικής και Προληπτικής Οδοντιατρικής της Οδοντιατρικής Σχολής του ΕΚΠΑ. Αρχικά, διαχωρίστηκαν τα παιδιά σε τρεις ομάδες και έγινε συζήτηση με τις υπεύθυνες εκπαιδεύτριες σχετικά με οδοντιατρικές εμπειρίες των παιδιών ή του περιβάλλοντός τους ώστε να δημιουργηθεί κλίμα εμπιστοσύνης. Κατόπιν πραγματοποιήθηκε ένα παιχνίδι οδοντιατρικών γνώσεων με ενεργό συμμετοχή των παιδιών και ανάπτυξη άμιλλας μεταξύ των ομάδων. Ακολούθησε προσωπική επίδειξη της τεχνικής στοματικής υγιεινής από τις εκπαιδεύτριες, πραγματοποιήθηκε οδοντοστοματολογική εξέταση και καταγραφή των αναγκών των παιδιών και τέλος έγινε ξενάγηση στην Οδοντιατρική Σχολή. Συμπερασματικά, η εφαρμογή ενός προγράμματος αγωγής στοματικής υγείας σε εφήβους που στηρίζεται στην ανάπτυξη σχέσεων εμπιστοσύνης μεταξύ εκπαιδευτών και εκπαιδευομένων και χρησιμοποιεί το παιχνίδι ως μέσο απόκτησης γνώσεων οδηγεί σε ενθουσιώδη αποδοχή και ενεργητική συμμετοχή, στοιχεία που συμβάλλουν στην επιτυχία των προγραμμάτων αυτών. 70. Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΟΡΘΟΔΟΝΤΙΚΟΥ ΣΤΟ ΣΥΝΔΡΟΜΟ ΑΠΝΟΙΑΣ ΤΟΥ ΥΠΝΟΥ Κονταξή Σ. Σκοπός και κλινική σημαντικότητα: Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η ανασκόπηση της βιβλιογραφίας σχετικά με το ρόλο που διαδραματίζει ο ορθοδοντικός στη συντηρητική αντιμετώπιση ασθενών με σύνδρομο άπνοιας ύπνου. Η σύγχρονη και ολοκληρωμένη προσέγγιση των θεμάτων που αφορούν την αιτιοπαθογένεια, τη διαγνωστική μεθοδολογία και τη θεραπευτική προσέγγιση ασθενών με άπνοια ύπνου προϋποθέτει τη στενή συνεργασία πολλών ιατρικών ειδικοτήτων μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και η 64