Page 40 - dimkoutroumpas
P. 40
Η Οδοντιαττρική στον Αρχαίο κόσμο ως ααφετηρία ττις αισθήσειις ο ιπποκρρατικός ιαττρός παρατηρεί τη φύύση με περισσή οξυδδέρκεια κααι προσπαθθεί να δώσεει απαντήσσεις κινούμμενος σε έένα ορθολογγικό πλααίσιο που εεπιτάσσει ττην απόρρριψη κάθε θεουργικού στοιχείοου. Έτσι χωρίς διστταγμό απορρρίπτεται ο περίφημοςς μύθος τουυ σκουληκιιού σύμφωννα με τον οποίο τα δόντια διααβρώνονταιι από το ροκάνισμαα σκουληκιιών. Πρόκκειται για μια αντίίληψη οι ααπαρχές τηης οποίας εντοπίζοντααι στην ασσσυροβαβυλωωνιακή ιατρρική και διατρέχει ττη λατινόφωνη ρωμαϊκκή και μεσααιωνική ιαττρική. Με ττα Ιπποκρατικά κείμμενα θεμελλιώνεται η οορθολογικήή ιατρική κκαι κατά συνέπεια η οδ δοντιατρική ως ιδιααίτερος θερραπευτικός κλάδος τηης. Μπορεί η οδοντιατρική να μμην κατόρθθωσε στονν αρχαίο κκόσμο να χχειραφετηθεεί ως μια ξεχωριστή τέχνη καιι να παρέμμεινε ασφφυκτικά εγκκλωβισμένηη υπό την κκηδεμονία ττης ιατρικήής αλλά τουυλάχιστον χχάρη στηνν συνεισφορά της ιιπποκρατικκής διδασκκαλίας απέέρριψε κάθθε υπερβαατικό στοιιχείο και θεμελιώθηηκε στις στέρεες ββάσει του ορθολογισσμού και της παρρατήρησης. Ρωμαϊκό αντίγραφφο προτομής ττου Ιπποκράτη του 4 αι. ππ.Χ. Φυλάσσετται ου στο ΕΕθνικό αρχαιολογικό Μουσσείο της Νεάππολης στην Ιτααλία. 26