Page 368 - dimkoutroumpas
P. 368
 Η Οδοντιατρική στον Αρχαίο κόσμο  Πυθικοῦ λεγόμενόν τι βιβλίδιον εἶναι μικρὸν, ὁ Δαμοκράτης ἐπέγραψε Πυθικὸν, ἀπὸ τοῦ δόντος αὐτῷ τὰς τῶν στοματικῶν φαρμάκων συνθέσεις ὀνομάσας οὕτω 1533 . [Κάποιο μικρό βιβλιαράκι λέγεται ότι είναι του Πυθικού. Ο Δαμοκράτης το επέγραψε Πυθικόν: έτσι το ονόμασε από αυτόν που του έδωσε τις συνθέσεις των φαρμάκων για το στόμα.] Δεδομένου ότι το Πυθικόν είναι ένα μικρό σε έκταση βιβλίο, το οποίο έλαβε το όνομα του από τον δωροθέτη στοματικών φαρμάκων δύσκολα μπορούμε να φανταστούμε ότι ως πραγματεία ασχολούνταν ή περιείχε ύλη για άλλες παθήσεις πέραν της στοματικής κοιλότητας. Πιθανότατα πρόκειται για τον πρώτο γνωστό τίτλο βιβλίου με αμιγώς οδοντιατρικό περιεχόμενο στη δυτική οδοντιατρική παράδοση. Οφείλουμε να επισημάνουμε εμφατικά ότι η απουσία συγγραμμάτων τα οποία να εστιάζουν αποκλειστικά στο γνωστικό αντικείμενο της οδοντιατρικής δεν συνιστά ούτε άγνοια ούτε αδιαφορία του αρχαίου κόσμου για την αισθητική και θεραπευτική των δοντιών. Απεναντίας ο οδοντικός φραγμός και η στοματική κοιλότητα γενικότερα ήταν ιδιαίτερα σημαντικά για όλους ανεξαιρέτως τους αρχαίους ιατρικούς συγγραφείς. Το ενδιαφέρον αυτό θα πρέπει να εστιαστεί σε τρεις λόγους: α) το ίδιο το στόμα, συμπεριλαμβανομένων των δοντιών, σχετιζόταν με την εκδήλωση διαφόρων ασθενειών του ανθρώπινου σώματος, β) τα δόντια και η οδοντοφυΐα ειδικότερα σηματοδοτούν σημαντικά στάδια – περιόδους ανάπτυξης από την παιδική ηλικία έως και το γήρας και γ) τα δόντια ως όργανα του ανθρώπινου σώματος είναι σημαντικά για την εκτέλεση ζωτικών λειτουργιών, όπως η θρέψη και η ομιλία. Κυρίως, όμως, θα πρέπει να αποδοθεί στο γεγονός ότι ο οδοντικός πόνος και οι οδοντικές ασθένειες, όπως για παράδειγμα η τερηδόνα και οι περιοδοντικοί νόσοι, ήταν ευρύτατα διαδεδομένα ήδη από τους νεολιθικούς χρόνους 1534 . Πολλοί υπέφεραν κατά το μεγαλύτερο μέρος της ζωής τους και πέθαιναν από τις επιπτώσεις της κακής κατάστασης της οδοντοστοιχίας τους. Μάλιστα ο Διογένης ο Λαέρτιος, συγγραφέας του 3 αι. μ.Χ., στο έργο του Βίοι καὶ γνῶμαι τῶν ἐν ου φιλοσοφίᾳ εὐδοκιμησάντων αναφέρει την περίπτωση του φιλοσόφου Κλεάνθη του Άσσιου 1535 ο οποίος απεβίωσε από διαπύηση των ούλων (καὶ τελευτᾷ τόνδε τὸν                                                              1533 Γαληνοῦ, Περὶ συνθέσεως φαρμάκων τῶν κατὰ τόπους (XIΙ. 889, 13 – 17 Kühn). 1534 Mitsis & Taramidis 1995: 788 – 793. 1535 Κλεάνθης ο Άσσιος (περ. 330 – 232 π.Χ.) κατάγονταν από την Άσσο της Τρωάδος και ήταν στωικός φιλόσοφος, διάδοχος του Ζήνωνα και δεύτερος κατά σειρά δάσκαλος της Αρχαίας Στοάς στην Αθήνα. 354  
   363   364   365   366   367   368   369   370   371   372   373