Page 160 - dimkoutroumpas
P. 160
Η Οδοντιατρική στον Αρχαίο κόσμο φλέγματος, το οποίο είναι υπεύθυνο για τη διάβρωση των δοντιών 668 . Από το γεγονός αυτό γίνεται φανερό ότι ο Ρούφος αποδέχεται την ιπποκρατική διδασκαλία σχετικά με την τερηδόνα των δοντιών. Δυστυχώς δεν έχουν διασωθεί άλλα αποσπάσματα προκειμένου να έχουμε μια πιο ξεκάθαρη εικόνα των αντιλήψεών του για οδοντοστοματολογικές παθήσεις. Απεναντίας, ο Ρούφος μέσω του έργου του βοηθά στην αξιολόγηση του επιπέδου των οδοντιατρικών ανατομικών γνώσεων την περίοδο λίγο πριν τον Γαληνό. Με το Περὶ ὀνομασίας τῶν τοῦ ἀνθρώπου μορίων ο Ρούφος εισάγει τον αρχάριο μαθητή στην ανατομική ορολογία ξεκινώντας από τα απλά όπως ακριβώς γίνεται σε όλες οι τέχνες, ακόμα και σε λιγότερο ευγενείς από την ιατρική. Η μέθοδος την οποία ακολουθεί βασίζεται στην εκμάθηση πρώτα των απλών ανατομικών όρων, όπως ακριβώς γίνεται κατά την εκμάθηση της κιθάρας. Ο σπουδαστής πρώτα μαθαίνει να χτυπά κάθε μια χορδή και στη συνέχεια να την ονομάζει. Η διδασκαλία της ανατομίας μιμείται τις τεχνικές διδασκαλίας άλλων γνωστικών πεδίων, όπως της γεωμετρίας, όπου ο εκπαιδευόμενος πρώτα μαθαίνει για το σημείο, την ευθεία γραμμή, το επίπεδο και προοδευτικά οδηγείται σε πιο πολύπλοκα σχήματα, όπως το τρίγωνο και τον κύκλο, αναγνωρίζοντας και ονομάζοντας το κάθε ένα από αυτά. Έτσι λοιπόν και στην ανατομία ο επίδοξος μαθητής θα πρέπει να ξεκινά την εκμάθηση των ονομάτων κάθε μορίου του ανθρωπίνου σώματος και στη συνέχεια, αφού κατανοήσει τα απλά, να προχωρήσει σε πιο σύνθετα ανατομικά ζητήματα. Όπως ο χυτευτής ή ο ξυλουργός ξεκινά τη διδασκαλία της τέχνης του πρώτα από τα ονόματα έτσι και στις ανώτερες τέχνες, όπως είναι η ιατρική, θα πρέπει να ακολουθηθεί η ίδια μέθοδος διδασκαλίας 669 . Η ανατομική εκπαίδευση είναι διττή. Πρώτα ο εκπαιδευόμενος ξεκινά από την ονομασία των μερών του σώματος, με φορά από το εξωτερικό προς το εσωτερικό του σώματος. Στη συνέχεια αφού κατανοήσει τα ανατομικά μέρη τα οποία είναι ορατά από την εξωτερική όψη του ανθρώπου να προχωρήσει προς το εσωτερικό του οργανισμού. Δυστυχώς, όπως φανερώνει και ο Ρούφος, στην εποχή του η ιατρική εκπαίδευση δεν περιελάμβανε ανατομές σε ανθρώπους, αλλά μόνο σε ζώα, τα οποία προσομοίαζαν όσο το δυνατόν περισσότερο σε άνθρωπο 670 . Η εκπαιδευτική διαδικασία την οποία χρησιμοποιεί ο Ρούφος ξεκινά από τα εξωτερικά μέρη του σώματος (τὰ ἐπιφανῆ) και προχωρά προς το εσωτερικό του 668 Cootjans 1955: 683. 669 Ρούφου, Περὶ ὀνομασίας τῶν τοῦ ἀνθρώπου μορίων (133,1-134,6 Daremberg-Ruelle). 670 Ρούφου, Περὶ ὀνομασίας τῶν τοῦ ἀνθρώπου μορίων (134,7-14 Daremberg-Ruelle). 146